نام بازی: Stronghold Crusader II
سازنده: Firefly Studio
ناشر: Firefly Studio
موتور: Vision
پلتفرم ها: PC
سبک: Real-Time Strategy
زمان انتشار: September 23, 2014
قرون وسطی از همینجا شروع می شود
زمان خیلی زود می گذرد، در یک چشم به هم زدن فرصت های زیادی را از دست می دهیم. اما وقتی به خاطرات گذشته خود نگاه می کنیم و مروری بر لحظات شیرینمان داریم، پیش خودمان قطعا خواهیم گفت که چه زود گذشت!
انگار همین دیروز بود که ریچارد شیردل پیام جنگ به ما می داد و آماده حمله می شد. همین دیروز بود که رت با نیزه دار های خود روانه خانه و زندگی روستاییان می شد و آنها را می کشت.
چقدر زود ۱۲ سال از آن دوران شیرین نسخه اول جنگهای صلیبی گذشت. نسخه ای که دیگر تکرار نشد. حتی با عنوان هایی با نام جنگهای صلیبی ۲ و ۳٫
اما اکنون فرزند جدید این سری آمده تا مجدد دل هواداران را با خود همراه کند. اما جای سوال پیش می آید که آیا این عنوان به اندازه شماره اول این سری، قوی خواهد بود؟
در بازی بازهم مانند نسخه اول ما شاهد خلیفه، ریچارد شیردل، رت، ولف، صلاح الدین و سلطان هستیم. یک نژاد جدید هم به نام برده ها به بازی اضافه شده است.
مانند نسخه اول، بازی دارای ۲ حالت می باشد، اولین بخش، همان بخش داستانی بازی است که به روایت سه داستان مختلف پرداخته است.
بخش اول آماده سازی. بخش دوم نبرد های ریچارد شیردل. بخش سوم نبرد های صلاح الدین.
حالت بعدی بازی همان Skirmish یا بازی معمولی و جدا از بخش داستانی می باشد که بازیکنان می توانند از بین ۸ فرمانده یا نژاد مختلف، دشمنان و یاران خود را چیده و به نبرد بپردازند. این حالت دارای تعداد زیادی نقشه می باشد که از حالت تک به تک تا چهار به چهار را می تواند پشتیبانی کند.
البته منظور از تک به تک یا چهار به چهار این نیست که حتما به این صورت باید بازی کنید.
منظور این است که برخی نقشه ها امکان وجود ۲ قلعه، برخی ۴ قلعه، برخی ۶ قلعه و برخی نیز امکان وجود ۸ قلعه را در بازی می دهند و به این صورت می توان یار کشی و سپس اقدام به شروع بازی کرد!
سیستم های تعبیه شده در بازی کمی رنج و سختی پادشاهان گذشته را برای ما زنده می کند. البته در وسعت توتال وار نبوده ولی سیستم جالبی است. شما در بازی می توانید مقدار مالیات و جیره غذایی قلعه خود را تعیین کنید.
همچنین می توانید اقدام به تولید چوب، آهن، سنگ، قیر، پنیر، سیب، گوشت و تجهیزات نظامی کنید و با ساخت بازار، اقدام به فروش آنها کنید و یا اینکه از فروش صرف نظر کرده و از آنها استفاده کنید.
برای ساختن ساختمان هایی برای تولید سنگ، آهن، قیر و ساختمان های تولید غذا، نیاز است تا آنها را در جای مخصوص خودشان قرار دهید.
در بازی معادن سنگی وجود دارد که شما می توانید کارگاه های سنگبری خود را آنها قرار داده و با گاو آهن، سنگ های تولیدی را به انبار خود منتقل کنید. همچنین معادن آهن وجود دارد که با ساخت کارگاه آهن در آنجا، کارگران آهن تولیدی را به انبار شما منتقل می کنند. در بازی گودال های قیر نیز وجود دارد که می توانید کارگاهی برای برداشت قیر و انتقال آن به انبار خود بسازید.
برای تولید پنیر و سیب و مواد غذایی، باید ساختمان آن را در میان چمن زار های بازی بسازید.
همچنین همیشه راه مذاکره با دیگران باز بوده و خبری از ۱+۵ و تحریم نمی باشد! شما می توانید در هر لحظه با دوستان و دشمنان خود وارد مذاکره شده و بر سر صلح و جنگ و یا مبادله کالا مذاکره کنید.
هر کدام از نژاد های بازی به گونه ای به درخواست شما پاسخ می دهند. مثلا اعراب تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره نبوده و تقریبا به اکثر درخواست های شما پاسخ رد می دهند. در مقابل ریچارد را داریم که اکثرا با شما با روی باز استقبال می کند اما اگر از او درخواست آهن کنید بسیار خشمگین می شود!
سیستم بعدی که در بازی استفاده شده است، میزان محبوبیت شما می باشد. میزان مالیات و جیره غذایی برروی میزان محبوبیت شما تاثیر دارد. هرچه میزان جیره غذایی بیشتر باشد و میزان مالیات پایین تر، شما محبوب تر خواهید بود.
اگر هم محبوبیت شما کم شود، شورشی در کار نخواهد بود و فقط مردم شما دهکده شما را ترک می کنند.
برخی خانه های روستایی در بازی وجود دارد که اگر شما آنها را بسازید، مقدار افراد دهکده شما افزایش می یابد و شما می توانید توسعه قلعه خود را با کمک آنها انجام دهید.
اگر از افراد خود در کارهای عمرانی استفاده کنید، آنها تمام شده و شما مجدد باید خانه سازی کنید تا تعداد افراد بیکار برای شما بالا رود و از آنها استفاده کنید. اما اگر آنها را تبدیل به سرباز کنید، مجدد جای آنها افراد بیکار دیگری خواهند آمد و نیاز به ساخت مجدد خانه نمی باشد.
این افراد بیکار جلوی ساختمان اصلی قلعه دور یک آتش حلقه می زنند و منتظر دستورات شما می شوند.
برای پیروزی بر هر قلعه نیز، نیاز می باشد تا فرمانده اصلی را بکشید.
زاویه دوربین و حالتی که از بازی به نمایش در می آید بعد از نسخه یک اصلا جالب نبوده است. زاویه دوربین و میزان بزرگی اجسام در نسخه یک بهترین در نوع خود بوده است. بعد از آن همه سال و انتقاد ها و پیشنهادات بازیکنان، باز هم نمی دانم چرا سازنده همان حالت نسخه یک را برای بازی در نظر نگرفته است.
متاسفانه طراحی های بازی جالب نمی باشد. کیفیت ها نسبت به نسخه اولیه پایین تر می باشد و با اختلاف ۱۲ سال، می توان هنوز هم نسخه اول بازی را برتر دانست.
شاید از نظر سازندگان این حالت بهتر باشد اما از نظر اکثر بازیکنان، زاویه دوربین و طراحی های نسخه اول از هر لحاظ قوی تر بوده است.
من قضاوت را به عهده خودتان می گذارم.
تعداد انیمیشن های بازی بسیار زیاد می باشد. باز هم مثل گذشته از سوی دوستان و دشمنان، برای شما پیام های مختلفی می آید و یک انیمیشن در پایین سمت راست صفحه برای شما اجرا می شود. البته خوب فکر کنم نسخه فارسی دارینوس اگر وارد بازار شود، جذابیت دو چندان خواهد شد.
طراحی ساختمان ها و خانه ها نیر به همین شکل، هر چقدر هم طراحی ها زیبا و ناب باشد، به دلیل زاویه بدی که دوربین دارد، نمی توان به خوبی آنها را مشاهده کرد و از آن لذت برد.
ولی خوب نمی توان از تلاش سازندگان چشم پوشی کرد. طراحی های زیبایی در بازی ایجاد شده و نقشه ها از جزئیات بالایی برخوردار هستند.
یکی ویژگی های جالب بازی جنگ های صلیبی، همیشه بخش چند نفره آن بوده. حال چه آفلاین و چه آنلاین آن بسیار زیبا و جالب توجه می باشد. وقتی شما به همراه دوستان خود به رقابت می پردازید، آن موقع است که طعم واقعی نبرد را چشیده و سختی جنگ را درک خواهید کرد. در این عنوان نیز شما هم به صورت آفلاین یا همان Lan و هم به صورت آنلاین می توانید به صورت چند نفره بازی را تجربه کنید.
در سری جنگ های صلیبی، همیشه همه افراد دارای صدا و دیالوگ بوده و هستند. وقتی ریچارد به شما پیامی می دهد، انیمیشن او در پایین صفحه اجرا شده و صدای او نیز پخش می شود. دیالوگ های بازی همیشه زیبا و ماندگار بوده است.
موسیقی متن بازی که جای ویژه خود را دارد. همیشه موسیقی های قرون وسطی ای بازی، جذابیت ویژه به بازی می دهد. هماهنگی این موسیقی های متن با اتمسفر بازی بسیار بالا است.
صدای شمشیر ها و زره های بازی نیز به خوبی کار شده اند. حتی وقتی آهنگر بازی در حال ساخت شمشیر برای اسلحه خانه می باشد، صدای چکش های او به خوبی شنیده می شود.
صدای تیر و کمان نیز در بازی به دو صورت می باشد، تیر کمان های آتشین صدایی متفاوت با تیر کمان های معمولی دارند.
در بخش موسیقی و صدا های بازی این عنوان بسیار قوی بوده و نمی توان از آن ایرادی گرفت چراکه سازندگان برای این بخش وسواس بسیار بالایی به خرج می دهند.
شمشیر های کشیده شده و سر های بریده
این عنوان نتوانست خاطرات نسخه یک را زنده کند و باز هم می توان گفت نسخه اول این سری بهترین آن می باشد. اما این عنوان نیز در نوع خود خوب بوده و می تواند بسیار شما را سرگرم کند. البته جدا از بخش داستانی، بخش چند نفره آن بسیار لذت بخش بوده و بسیار جذاب خواهد بود تکرار هرچه بیشتر آن.
کاشکی سازندگان همان اصول ساخت نسخه یک را در این بازی رعایت می کردند اما این تصمیم آنها بوده که از سیستمی جدید برای بازی خود استفاده کنند و خوب این بازی از نظر نمره موفق بوده و عنوانی در خور می باشد.